Cikkek
 

Opel Astra GTC, a csillagnézős autó

Háromajtós kocsit nem azok vesznek, akik a praktikum megszállottjai. Manapság nem is azok keresik ezt a kategóriát, akik meg akarják spórolni a plusz két ajtó felárát.

Az Astra formaterve öt ajtóval is vonzó, de az Opel designerek belehúztak még egy kicsit, majd a rajzok, meetingek és agyagmodellek sorozatából született meg az Opel Astra GTC.

Tanulmányként az Astra család legizgalmasabb tagját két évvel ezelőtt láthattuk Genfben, első közelítésben még GTC Geneve néven.

Az Opelnél a GTC a Gran Turismo Compact rövidítése, nem pedig a Gran Turismo Coupét takarja, nehogy az emberek a kupék szűk utasterére asszociáljanak.

Külsőleg jóval sportosabb a háromajtós Astra a családi változatnál. Első szélvédőoszlopa erősebben dől, az 1435 milliméteres magasság 25 milliméterrel alacsonyabb, mint az ötajtósé.

A GTC 4,1 centiméterrel hosszabb is a sima Astránál, megfelelve annak az eszménynek, hogy a hosszú, széles és lapos autók általában szebbek a keskeny és hórihorgas szerkezeteknél.

Más a lökhárító és a hűtőrács, a hűtőmaszk V-alakja erőteljesebb, a levegőbelépő nyílások nagyobbak, kissé eltérő a hátsó lámpabura is.

Kisebb homlokfelülete miatt a háromajtós légellenállása 4 százalékkal alacsonyabb a csapott hátú Astrákénál, jóllehet a 0,32-es légellenállási alaktényező megegyezik az ötajtóséval.

Friedrich W. Lohr évtizedekig dolgozott Opel modellek fejlesztőjeként, hosszabb ideig volt az igazgatótanács fejlesztéseket irányító tagja. A ma 70 felett járó Lohr egyik alapelve volt, hogy egy autó tervezésekor ideális esetben öt érzékelhető újdonságot kell beletervezni az új autóba.

Ezek közül egynek az emberek játék iránti hajlamát kell kielégítenie, például a megvilágított sminktükörnek a Senator B-ben. Ezt a vágyunkat az Astra GTC-ben a panoráma szélvédő több mint kielégíti.

A keresztirányú első tetőmerevítő elhagyása nem rontja az Astra biztonságosságát, mert ennek az elemnek egyre kisebb a szerepe a karosszéria merevítésében. A B-oszlop feletti megerősített keresztmerevítővel és a masszív tetőoszlopokkal az Astra karosszériája olyan szilárd, hogy a szélvédő nélkül is kellő védelmet biztosítana.

Üvegtetővel egészen különleges varázsa volt a kiállított autónak. Amikor viszont kihúztuk a szürkésfekete árnyékolót, a miénk-a-világ-érzést deprimáló sötétség váltotta fel, és persze a végtelen térérzet is oda lett.

GTC újdonság

Üvegtető a páncélozótól
Panoráma üvegtetőt többek között a Peugeot is kínál az SW modellekben. Míg a francia autókban a szélvédő felső kerete megosztja az üvegfelületet, az Astrában teljes az élmény, a B-oszlopig hátrahúzott szélvédő egységét csak a belső tükör bontja meg. Pont azért hívják - a fogalom átértelmezésével - panoráma szélvédőnek, mert a motorháztól a második tetőoszlopig ér.
A tető hossza 150, szélessége átlagosan 116 centiméter, a hővédő üveg vastagsága 0,6 centi. A napellenzők a kézzel előhúzható árnyékolón vannak. Az üvegtetőt egy perui cég szállítja, amely elsősorban páncélozott autókhoz gyárt üvegeket. A szélvédő felhevített üvege saját súlyától veszi fel alakját az öntőformában. A GTC közel 1,8 négyzetméteres üvegtetejét szabadalom védi, a nyújtott szélvédős Astrák gyártása áprilisban kezdődött el.

Ma már nem sokra elég, ha egy autón két oldalajtót befalaznak a négyből. A GTC jóval inkább Astra kupé, mint sima háromajtós Astra.