Cikkek
 

A világ legértékesebb márkái 2010

BrandZ Top100 - A Millward-Brown tanulmány publikálása után már nem a BrandZ Top100 a legfrisseb téma, de itt egy rövid összefoglaló. Mesterhármas: Blackberry, Amazon, Apple
A TOP100 összesített márkaértéke öt év alatt 40 százalékkal nőtt, 1.45 billió dollárról 2.04 billió dollárra. A tavalyi évhez képest is tudott növekedni a TOP100, négy százalékot. Gazdasági világválság idején nem rossz…

Egy billió, az ennyit jelent: 1,000,000,000,000 – szóval ezek akkora számok, hogy élő ember nem tudja fejben értelmezni – ezért inkább nézzük a legfontosabb tanulságot: az erős márka válság idején is segít a növekedésben.

Nem meglepetés, hogy a legnagyobb növekedést a technológiai cégek márkái érték el. A Blackberry öt évvel ezelőtt nem is szerepelt a százas listában – idén pedig a 14. helyezett, évi 107%-os növekedéssel (márkaérték: 30.7 milliárd dollár). Ha jól emlékszem, nálunk a Vodafone árult egy darabig pár Blackberry típust, de aztán valamiért itthon nem terjedt el, nem lett belőle divat.

Az Amazon 63 helyett lépett előre az elmúlt öt évben és masszív növekedéssel 27.5 milliárd dollárra növelte márkaértékét. Jeff Bezost nem ejtették a fejére, tudja mit csinál…

Steve Jobs és az Apple bandája szintén jól tudják, hogyan kell márkát építeni: a huszonkilencedik helyről a harmadik helyre ugrottak az elmúlt öt év alatt és immár 83.2 milliárd dollár a márka értéke.
A világ 10 legértékesebb márkája: 2010

1. Google: 114,26 milliárd
2. IBM: 86,38 milliárd
3. Apple: 83,15 milliárd
4. Microsoft: 76,34 milliárd
5. Coca-Cola: 67,98 milliárd
6. McDonald’s: 66,00 milliárd
7. Marlboro: 57,04 milliárd
8. GE: 45,054 milliárd
9. HP: 39,71 milliárd
10. Walmart: 39,42 milliárd
Érdekességek – szerintem

A kávés cégek között csak a Starbucks (+17%) és a Nespresso (+14%) tudott növekedni, a többi szereplő (Jacobs, Douwe Egberts, Nescafe) különböző mértékű visszaesést könyvelhetett el.

A gyorsétterem-fronton szintén a Starbucks volt a nyerő, mivel a 17%-os növekedést egyik gyorsétterem-cég sem tudta utánacsinálni. Persze a 7 milliárd dolláros márkaértéket “könnyebb” közel 20 százalékkal növelni, mint a piacvezető 66 milliárd dolláros márkaértékét. Nem meglepetés, hogy az abszolút sorrendben a McDonald’s masszívan tartja az első helyet – szerény 1%-os visszaesés mellett. A hazánkból – nagy bánatomra – néhány éve kivonult Wendy’s a hetedik, a Hamburger Király a kilencedik helyen áll.

A pénzügyi szektorban a Mastercard és a Visa is szépet villantott, a maguk 57%-os és 52%-os növekedésükkel. A HSBC, a Goldmann Sachs és a Barclays 20-25% közötti növekedése szintén elismerésre méltó – tekintve, hogy a bankok és egyéb pénzügyi szolgáltatók a globális gazdasági válság mumusaiként vannak nyilvántartva.

A luxusmárkák között idén is a Louis Vuitton az első, közel 20 milliárd dolláros márkaértékkel. Mögötte a Hermes és a Gucci áll. Itt tehát az első három helyezett sorrendje egyáltalán nem voltozott tavalyhoz képest. Fontos, hogy az első három helyen álló márka növekedni tudott, a többiek szinte kivétel nélkül vesztettek néhány milliárd dollárt: a Cartier 19%-ot, a Rolex 14%-ot.
A közértek Lamborghinije továbbra is a Walmart. A Tesco a harmadik helyen áll, az Auchan a kilencedik, az IKEA csak a tizenkettedik.

Az üdítők piacán a Coca Cola toronymagasan az első (54,4 Milliárd dollár, 2% növekedés), a Diet Coke a második. A Pepsi 18% százalékos zuhanás után a harmadik helyen áll. A legnagyobb növekedést a 7. helyen álló Gatorade érte el (+22%), de a Sprite (+11%) és a Red Bull (+9%) növekedése is szép eredmény.

Az alkohol piacon a Smirnoff vezet, a Bacardi és a Johnnie Walker előtt. Növekedni csak a Chivas (+9%), A Balantine’s és az Absolut (+1%) tudott.
Tizenöt sikertényező

Végül következzen 15 tanács, tizenöt sikertényező a Millward-Brown tanulmányból, amelyek a sikeres márkaépítést hivatottak segíteni.

1. Fektess be a márkaépítésbe!
2. Építs bizalmat!
3. A múlt örökségét fordítsd le a modern kor nyelvére!
4. Múld felül az elvárásokat!
5. Tedd személyessé a márkád!
6. Adakozás helyett felelősség
7. Terjeszd ki az elérési csatornák számát!
8. Ne feledkezz meg a közösségi média használatáról!
9. Óriásplakát helyett mobil-reklám
10. Igazítsd márkád a feltörekvő országok igényeihez!
11. Foglalkozz a céges vevőiddel is!
12. Kínálj valódi értéket
13. Kezeld jól a saját márkás kihívást!
14. Pozícionálj!
15. Szerezz egy karizmatikus vezetőt a cég élére!

Forrás: www.millwardbrown.com