Cikkek
 

Divatos színtervezés

Minden szezonban minden szín megtalálható a divat palettáján, de nem ugyanabban az árnyalatban és kombinációban. Az elkövetkező két év legnépszerűbb árnyalatait a Nemzetközi Színbizottság (Intercolor) tagországainak szakemberei tervezik meg, amely aztán a világdivat számára iránymutatóul szolgál - derül ki az egyik szakmai magazin cikkéből. A Nemzetközi Színbizottságnak Magyarország is tagja.

Minden színnek létezik világos, középszínű, sötét, élénk árnyalata, illetve kékes, zöldes vagy vöröses tónusa. Például a világossárga lehet zöldes, de vöröses is. Ha a világos vöröses-sárgában több a vörös, akkor azt már narancssárgának hívják - hangzott el egy közelmúltban rendezett konferencián.

Magyarországot Bajczár Éva textiltervező iparművész képviseli az Intercolorban, amelynek tagja még Finnország, Franciaország, Kína, Korea, Németország, Japán, Olaszország, Portugália, Svájc és Törökország is.

A Nemzetközi Színbizottság 2008 októberében Magyarországon tartotta ülését. A tanácskozás egyik feladata az volt, hogy két évre előre megállapítsák a divat kedvenc árnyalatait.

Most tavasszal a sárgának a meleg, világos, narancsos változata, illetve a hideg okker és a citromsárga tűnik majd fel. A pirosakból kevés lesz a világos. A halvány rózsaszín és a mély tónusú bordó különösen kedvelt lesz.

Lilákból a sötét és élénk tónusok jelennek majd meg. A lila az elmúlt hónapoknak is slágere volt, úgy látszik tehát, hogy tartósnak bizonyul népszerűsége. Ugyanakkor a 2009-/2010-es színkártyában már csak elvétve fordul elő sötétlila - állapítja meg a Magyar Textiltechnika.

Kékekből a világos, valamint a türkizkék és a liláskék szerepel majd az elkövetkező nyarakon kiemelt helyen. Zöldből találkozhatunk majd a sárgászölddel és a hideg kékes zölddel egyaránt.

A 2010-es nyári szezon egyik kedvelt árnyalata lesz az élénk vörösesbarna. A szürkékből a világosak vezetnek, azoknak is a kékes, barnás és rózsaszínes árnyalatai. Ez utóbbi tónus jelenik majd meg a 2010-es tavaszi-nyári színtrendben is.

A színek sikeressége attól is függ, mely korosztályról és melyik országról van szó. A szezon színeinek megtervezésénél általában a középkorosztály ízléséből indulnak ki. Az idősebbek általában a sötétebb színeket választják.

Ami az országokat illeti, tévedés azt hinni, hogy a mediterrán vidékeken az élénkebb árnyalatok kedveltebbek. Ez ennél összetettebb dolog. Portugáliában például hajlamosabbak az emberek a visszafogottabb, kevésbé feltűnő színű, konzervatívabb ruhákat kiválasztani.

A kollekciók színbeli megtervezése a textiliparban fontos része egy vállalkozásnak. a tudatos színkiválasztással növelni lehet az eladást és csökkenteni a raktáron lévő készlet mennyiségét.